Se verden med en flygtnings øjne

Dansk Flygtningehjælp har lavet et tværfagligt miniforløb om at skabe sig et nyt hjem. I centrum af har de lavet et interaktivt kig ind i dagliglivet hos to syriske flygtningebørn. Det kan I opleve enten med virtual reality-briller på eller med 360 graders-film på SmartBoard.

Miniforløbet er lavet af Dansk Flygtningehjælp til Børnenes U-landskalender. De har også udarbejdet syv opgaver til flere fag, der fra forskellige vinkler kredser om at bringe eleverne tæt på livet som flygtningebarn – når man er nået så vidt, at man skal skabe sig et nyt liv i en ny by.

I centrum står muligheden for at opleve de to syriske flygtningebørn, Nour og Abdallah, og en række af de steder i Amman, som danner ramme for deres nye hverdag.

Det kan de større elever i 3.-5. klasse se som en interaktiv oplevelse med virtual reality-briller på (eller på deres egen mobiltelefon, evt. sat ind i VR-briller af pap). Her kan eleverne se sig omkring til alle sider og skal selv træffe valg om hvor de vil gå hen og hvad de vil se. Det kan også opleves på en tablet-computer. Eleverne i 1.-2. klasse kan i stedet se nogle af de centrale klip og steder som i tre små 360 graders-film, der kan vises på almindelig computer eller elektronisk tavle – og hvor man også med musen kan dreje sig rundt og kigge i alle retninger.

VR-oplevelsen og 360-graders filmene finder du og eleverne lige ovenfor under menupunktet ”Flygtning”. Bemærk, at eleverne skal have installeret en særlig app på deres smartphones eller tablet-computere, inden de kan se VR-oplevelsen. Læs mere i manualen nedenfor.

Opgaverne til forløbet:

  • Hvad er en flygtning: Lav mindmaps om, hvad eleverne forbinder med 'krig' og 'flygtning'
  • Rejs til Jordan, mød Nour og Abdallah: Tag til Amman i virtual reality eller med 360 graders-film
  • Mit hjem - dit hjem: Billedanalyse: Hvad er forskellen på dit hjem og en flygtnings hjem?
  • Dans med Abdallah: Kast jer ud i dans - og et sjovt danse-vendespil
  • Hvorfor er det vigtigt at lege?: Leg - undersøg, hvorfor det er godt at lege
  • Hvad er det vigtigste i et hjem?: Design et hjem i en skotøjsæske
  • Dit vigtigste minde: Hvilken betydning har minder? For eleverne? Og for flygtninge?

Læs mere her:

Find beskrivelsen i lærervejledningen på side 39. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

VR-forløb (uddrag fra lærervejledningen som pdf)

Dansk Flygtningehjælp har også udarbejdet en lille manual med tips til det praktiske og tekniske med VR og 360 graders-film

Læs manualen her