Fagmoduler til Natur/Teknologi og Matematik

Jordan er et ørkenland, så sand, sol, vand, salt og kameler er de gennemgående temaer i årets sjove opgaver til Natur/Teknologi og Matematik.

I Opgavebanken er der en hel stribe gode opgaver til Natur/Teknologi, hvor eleverne skal eksperimentere praktisk og arbejde naturfagligt ud fra IBSE-metoden (Inquiry Based Science Education) – plus sjove, matematiske grublere. Opgaverne passer godt sammen med årets film i Filmbanken – særligt filmene med Nørd i Jordan. Du kan også krydre dit forløb med bevægelse og andre kreative opgaver, der alle handler om de samme tematikker.

  • Ure med sand og sol: I undersøger fænomenet ’tid’ og laver jeres egne solure og timeglas.
  • Saltvand til ferskvand: Jordan er et af de vandfattigste lande i verden. Men kan man egentlig lave saltvand om til ferskvand? Og kan man gøre det selv i klassen?
  • Smukke saltkrystaller: Kysterne ved Det Døde Hav er helt hvide af saltaflejringer. Eleverne laver forsøgsopstillinger og laver egne saltkrystaller – også nogle store, der kan bruges til et smykke.
  • Flyde eller synke?: Eleverne opstiller hypoteser og undersøger forskellige objekters flydeevne i ferskvand og saltvand.
  • Lav fotohistorier eller en flot digital lågekalender: Der er rig mulighed for at eleverne kan arbejde med de to digitale værktøjer ud fra en faglig vinkel på Natur/Teknologi.
  • Spil, grublere og matematisk problemløsning: I en række sjove aktiviteter arbejder eleverne med de kreative sider af matematikfaget frem for talbehandling.

Læs mere her:

Find beskrivelsen af N/T- og Matematik-modulerne i lærervejledningen på side 36-37. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

N/t og matematik forløb (uddrag af lærervejledningen som pdf)